Stina två år

För två år och en halvtimme sedan träffade jag Stina på riktigt för första gången. Kan tänka mig att för exakt två år sedan så låg hon på mitt bröst och gjorde både mig och hennes pappa mållösa av kärlek. Älskade Stina! Vad fort tiden går!
 
Från att ha varit en liten bebis har du nu blivit stora tjejen. Två år. Fram till för en månad sedan så var det aldrig några problem att lägga dig. Välling i flaskan, godnatt puss och kram och ner i spjälsängen. Sedan sov du hela natten där utan ett ljud! För en månad sen hände något. Du ville inte sova och vi tänkte att det var dags att byta till vanlig säng. Det har du nu men läggning och sovning är inte alls lika smidig och lätt som innan. Vi får ligga med dig på kvällen, helst mamma, och det kan ta från tio minuter till en timme. Du vaknar alltid på natten och får då komma in till mamma. När pappa är borta och jobbar händer det ibland att både du och syrran får somna i mammans säng och sedan sover vi tillsammans hela natten. Det går bra, det är mysigt och mamma känner sig lung när ni är  nära!

Du pratar så det står härliga till, massor av ord och meningar. Meningar med fyra, fem ord hör numer till vanligheterna och du gör dig oftast förstådd så du blir sällan frustrerad. Gör du det inte språkigt så tar du oss i handen och visar. För en månad sedan så du för första gången "ninna ässar sin mamma", och mamman kunde inte blivit lyckligare i hjärtat! Du säger ofta "min pappa petter", och du säger min om nästan allt. Min farfar, min morfar, min ia. När pappa inte är hemma kan du ändå säga "Min pappa petter" och så låtsaskramar du!

Du fick en dockvagn i present och den har du lekt med sedan du fick den i lördags. Varv på varv får dockorna åka och du packar i väskan och berättar att du ska åka till morfar.
Sedan i somras leker du mycket i lekstugan, bjuder oss på "affe" och fixar tårta och bullar. Du gillar att läsa och tycker oftast att mamma och pappa läser för sakta för du vill gärna bläddra i förväg. Bilar är fortfarande roliga även om du nu är lite rädd för riktiga bilar och annat som låter lite högt och konstigt.
 
Du gillar att vara på förskolan och är noga med att få öppna grinden, både när vi kommer och när vi går. Du berättar ofta vad du gjort på dagis och ofta pratar du om din kompis Märtha.

Du är fortfarande morfars tjej! Även om vi inte ses så ofta och man kunde tro att du skulle hinna bli lite blyg mellan gångerna så stod du i altandörren i fredags kväll när mormor och morfar anlände och ropade; "min offa"! Gissa om han föll pladask!
 
Fortfarande har du tid att sitta still hos oss och mysa. Du gillar att krypa upp i famnen och gosa en stund innan du springer iväg på nästa äventyr.
Du kan räkna till tre. och så lägger du till åtta därefter..
Du sover middag fördetmesta, en halvtimme när du är på dagis!
Du älskar att borsta tänderna.
Du vill ha trosor utanpå blöjan.
Du går in på ditt rum när du blir arg och du är mycket bra på att se arg ut.
Du visar gärna hur stark och stor du är
Du börjar visa att du är en tvååring och testar ofta gränser och "kan själv" ofta. På både gott och ont!
 
Hursomhelst så är du våran lilla solstråle. Oftast glad och go och med en härlig utstrålining och energi! Din allra bästa vän är din storasyster och det är häftigt att se den kärlek som finns mellan er!
 
Skrutt! Jag älskar dig!
 
 

Kommentarer
Postat av: Inger

Fin berättelse om en fin tjej!

Grattis på födelsedagen!

kram Inger

2012-09-17 @ 20:42:29
URL: http://snartmormor.bloggagratis.se
Postat av: Anneli

Åh,vad härligt skrivet,Anna!
Förstår att ni är stolta med en sån härlig tjej.
Ge henne(och Elvira)några extra kramar idag från mig.
/Anneli

2012-09-18 @ 07:24:37
Postat av: Karol

Vad fint skrivet till din dotter. Tänk vad roligt för Stina att få läsa detta när hon blir större. Skriv ut och spara!!!

2012-09-18 @ 22:54:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0