Min åsikt

Lizette frågade vad jag tyckte ang den frågeställning jag ställde innan. Ja vad tycker jag? Tur att jag skriver på mobilen annars kunde det här lätt bli ett långt inlägg.

Jag hamnat ofta i den här diskussionen, med andra men även med mig själv. Jag kan bli så jäkla förbannad. Jag har läst i 4,5 år, tuffa år, absolut ingen räkmacka. Mycket skit o tårar. Jag läste till ett yrke som jag anser vara mitt "kall", det jag verkligen vill göra.

Vad jag gör på dagarna när jag jobbar är då mycket mer än ETT yrke. Ibland är jag polis ( höggravid med Ia gick jag emellan två stora killar som slogs), ofta kurator, ibland hoppar jag in som extramamma eller extravän, ibland blir jag socialarbetare o ibland informationsansvarig om vårt land. Men framförallt är jag lärare. Jag har ansvar för att en liten procent av vår framtid får en värdegrund att stå på, förmågor att klara ut livet, förbereder dem helt enkelt för ett fortsatt liv i vuxenvärlden. Shit vilket viktigt jobb jag har! Eller?!

Ja om ni såg min lönespec så skulle ni inte tro att jag hade ett viktigt jobb eller ett jobb med ansvar för unga människor. Tyvärr.

Jag blir förbannad för jag rycker det är fel. Jag tycker att lönen borde påverkas av hur lång utbildning du har. Jag tycker inte det är viktigare o mer värt i pengar att vara ekonom, ingenjör, grovis, läkare, jurist etc än lärare. Isf bör utbildningen kortas.


Hur ska vi i framtiden få bra lärare till skolorna? Vad händer när inte tillräckligt många lärare finns? Ska vi lägga ner skolan då?

Ofta får jag höra av ungdomar att de skulle vilja göra något men tänker välja något annat på grund av just pengarna.. Sorgligt! Man ska brinna för sitt jobb, då blir man bra på det!

Skit att pengar helt plötsligt fick en alldeles för stor roll i världen, att de viktigaste ofta glöms bort!

Jag tycker man ska välja jobb efter intresse och att löner måste ses över, både höjas o sänkas! Så det så!

Gonatt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0