Kväll i byn

Jag har suttit en stund ikväll vid köksbordet och rättat prov. Samtidigt har jag kommit på mig själv med att sitta och titta ut genom fönstret och tänka på hur fint det är i vår lilla by. Hur underbart det är när klockan är halv nio och det är hyfsat ljust fortfarande. Hur mycket skratt och mys vi ska ha på vårt soldäck i sommar. Hur många goa grillkvällar vi ska lyckas få in tillsammans med goa grannar. Hur underbart skönt det ska bli med sommar. Och ja, jag erkänner, sommarlovet är en stor stor fördel med att vara lärare. Men jag står också fast vid den åsikten att det är inte för intet som vi har ledigt. Ni som tycker det är lyx borde testa. För jag lovar, sommarlovet behövs. Jag tror inte vi skulle ha många lärare som inte sprang in i den berömda väggen om de inte fick sina lov. De tär psykiskt att arbeta så nära människor, ungdomar hela dagarna. Man möter mycket som är fruktansvärt, som det inte går att stänga av bara för att klockan är fyra.

Så är det.

Strax ska jag kila upp till tvn en stund. Sedan vidare mot sängen, där skrutt redan snosar så skönt så. Innan hon somnade så klappade hon mig på kinden och sa: mamma, jag älskar dig! Ja som sagt, kan man vara lyckligare!?

I helgen ska jag påbörja exarbetet. Jag har en del klart i huvudet. Hoppas det stannar där tills dess. Vore skönt att komma igång med några sidor. Den 7maj är deadline. Sen är jag klar. Skönt.


Nähä, godnatt på er! Njut av stunden, för den kommer inte tillbaka!

Kärlek / Anna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0